“ik kijk naar de hoeveelheid verkeer, de verkeersstromen en de verkeersveiligheid in de omgeving van de overweg”

persoon-verkeer

 

Methodiek bij verkeer:

uitvoeren van een verkeer- en weganalyse o.a.
in kaart brengen van de hoeveelheid verkeer bij de overweg (gemotoriseerd én langzaam verkeer),
de lengte van de wachtrijen (o.b.v. wachtrijtool) en
de verkeersstromen in de omgeving,
evenals het in beeld brengen van de functie en de vormgeving van de weg

Maatregelen in het kader van verkeer:

  • 1. wegaanpassingen
  • 2. afwaarderen van een overweg
  • 3. scheiding van verkeersmodaliteiten
  • 4. ongelijkvloerse kruising
  • 5. aanbrengen middengeleider

Voorbeelden bij verkeer:

Wegaanpassingen

Verlagen snelheid autoverkeer
Geo-053-Km-51.590-Vught-Helvoirtseweg-Pos.4

Opschonen van omgeving:
verwijderen van objecten die zicht op overweg belemmeren (bomen, reclame, borden)

Voorkomen dat treinreizigers de overweg moeten oversteken
voetgangers-station

Weghalen van in- en uitritten
weghalen-van-in-en-uitritten

Afwaarderen functionaliteit

Langzaam verkeer overweg maken
CIMG0387

Gesloten verklaring voor alle verkeer
Doorlooptijd: ca. 6-24 maanden
CIMG0175

Gesloten verklaring voor vrachtverkeer
Investering: ca. € 1.000,-
Doorlooptijd: ca. 6 maanden
verboden-voor-vrachtverkeer

Scheiding van verkeersmodaliteiten

Vrijliggend fietspad/ voetpad
Investering: € 500.000,- / € 1.500.000,-

CIMG0032

> Aanbrengen van middengeleider

Investering: € 25.000,-  /  € 1.500.000,-
Doorlooptijd: ca. 13 weken / 3 jaar

middengeleider

Ongelijksvloerse kruising

Voor langzaam verkeer
Investering: € 2,5 tot € 5 mio
Doorlooptijd: ca. 4 jaar

ongelijksvloers

> Voor alle verkeer
Investering: € 10 tot € 60 mio
Doorlooptijd: ca. 4-6 jaar
ongelijksvloers-alle-verkeer

Verkeermanagement

  • Verkeers Regel Installatie
  • Verkeerscirculatie wijzigen
  • Dynamische route informatie